وظایف تیم برنامه ریزی و کنترل پروژه در سیستم های پیمانکار،مشاور
فرآیند کنترل بخشی ضروری و جداییناپذیر از پروژههاست. شما به عنوان یک مدیر حرفهای پروژه باید بتوانید روند اجرایی پروژه را زیر نظر بگیرید و هر جا که تفاوتی با برنامهریزیهای قبلی دیدید، نسبت به اقدامات درست درمورد آن تصمیم بگیرید.
جمعآوری و تحلیل دادههای مختلف و در نهایت، تهیهی گزارش و انجام اقدامات لازم پس از تجزیه و تحلیل آن، اجزای اصلی فرآیند کنترل پروژه را تشکیل میدهند.
⬜ نقش های تیم های برنامه ریزی و کنترل پروژه در سیستم های پیمانکاری، مشاور و کارفرما
🔶۱- کنترل پروژه پیمانکار که احتمالا در مقایسه با دو تیم دیگر تعداد بیشتر و کار سنگینتری دارند. وظیفه این تیم موارد زیر است:
🔴 تهیه برنامهزمانبندی پروژه
🔴 به روزرسانی برنامه زمانبندی
🔴 ارائه گزارشات روزانه
🔴 جمعبندی گزارشات روزانه و محاسبه درصدهای پیشرفت هفتگی
🔴 درج درصد پیشرفتها در نرم افزار و استخراج گزارشات هفتگی و ماهانه
🔴 ارسال گزارشات به مشاور
🔶۲- کنترل پروژه مشاور که وظایف زیر را بر عهده دارد:
⚪ بررسی برنامه زمانبندی پیمانکار و رفع نقص آن
⚪ بررسی و اصلاح و تایید گزارشات روزانه
⚪ بررسی، اصلاح و تایید درصدهای پیشرفت فعالیتها و کل پروژه
⚪ بررسی و اصلاح گزارشات هفتگی و ماهانه و ارائه به کارفرما
🔶۳- کنترل پروژه کارفرما که وظایف زیر را دارد:
🔵 تهیه دستورالعملها و سیاستهای کلی برنامههای زمانبندی و سایر موارد مربوط به کنترل پروژه و ابلاغ آنها به تیمهای کنترل پروژه مشاور و پیمانکار
🔵 بررسی و تایید و ابلاغ برنامه زمانبندی تهیه شده توسط پیمانکار و تایید شده توسط مشاور
🔵 دریافت گزارشات هفتگی و ماهانه از مشاور و ارائه به مدیران سازمان و تهیه گزارشات خلاصه مدیریتی
این نکته را همیشه در ذهن داشته باشیم که : تهیه برنامه زمانبندی برعهده پیمانکار است،تصویب آن بر عهده مشاور و کارفرما است.
منبع:وبلاگ http://saeeddarabi64.blogfa.com و سایت http://wikipm.ir